REAL/FAKE

Selfie: Paris Hilton slaat munt uit objectificatie

(Faith Holland)

In haar rubriek vergelijkt Sietske Roorda wekelijks een selfie van een beroemdheid en een kunstenaar met elkaar. Ze interpreteert de selfies vanuit haar perspectief als kunstcriticus en verkent daarmee hoe we online identiteiten creëren en bekijken. Ze doet dit aan de hand van een aantal thema’s, zoals narcisme, schoonheid, en eenzaamheid. Uiteindelijk probeert ze niet alleen te ontwaren wat de selfie zegt over de gefotografeerde, maar vooral over de kijker.

Voor Kim Kardashian, de koningin van de selfie, waren alle schijnwerpers gericht op Paris Hilton, de immens rijke erfgename van het bekende hotelimperium. In 2004 werd ze wereldberoemd met een door haar ex-vriend uitgelekte seksfilm. Deze zou later bekend komen te staan als 1 Night in Paris. Deze “selfie” loopt een beetje uit de pas, want haar toenmalige vriend Rick Salomon voert de regie en Paris is het lijdend voorwerp. Maar ik vind het toch nodig om te bespreken, omdat dit juist het probleem is.

Paris is niet de eerste en zeker ook niet de laatste beroemdheid van wie een seksvideo gelekt is, Pamela Anderson en Kim Kardashian gingen haar voor. En niet alleen beroemde vrouwen moeten oppassen dat door een jaloerse of opportunistische ex privé-naaktbeelden voor eeuwig op het internet kunnen blijven zwerven, revenge porn kan iedereen overkomen. John Oliver legt hier op komische wijze uit hoe het internet een onvriendelijke plek kan zijn voor vrouwen. Salomon’s motief schemert ook goed door in 1 Night in Paris – meerdere malen zegt hij dat Paris het beste is wat hem ooit is overkomen, waarmee hij bedoelt dat hij met deze film in kan cashen op haar lichaam. Hoewel er ook speculatie is dat Hilton zichzelf hiermee probeerde te promoten.

1 night in Paris

We zien Paris met haar gebruinde lichaam en blonde haren, in zwarte lingerie met hoge zwarte laarzen, of geheel naakt. Uiteindelijk is de film vrij tam in vergelijking met wat er gratis op internet te vinden is, maar het is wel klassiek op dit gebied. De film is vooral gericht op het mannelijk plezier; Paris’ lichaam komt constant in beeld, van Salomon voornamelijk zijn geslachtsdeel. Zij ziet er heel gewillig uit, maar alles draait uiteindelijk uit op close-up penetratie en ejaculatie.

Klassieke pornoverwachtingen doorbreken door de camera te likken

Om de klassieke verwachtingen over wat porno is te doorbreken, doet de Amerikaanse kunstenares Faith Holland grappige porno-interventies op pornosite RedTube, waarmee ze de kijker op zoek naar bevrediging op het verkeerde been zet.

Ze geeft haar films suggestieve titels, zoals Clit Cam of Lick Suck Screen 2. Bij de eerste hoor je haar hijgen, maar zie je alleen een wazig beeld, tot je doorkrijgt dat het haar vinger is die de camera aan het strelen is. In de tweede film zie je Faith guitig in de webcam kijken. Je kan haar tot haar schouders zien, terwijl ze haar shirt en bh uittrekt. Dan staat ze op en begint ze de camera te likken.

Daarmee komen de kijkers van Hollands films niet bedrogen uit. De titels van haar films geven namelijk precies weer wat ze doet. Aan de andere kant speelt ze met onze denkbeelden over wat porno meestal is, en waardoor ik vaak bang ben om er naar te kijken: namelijk expliciete, ranzige seks waarbij de vrouw een object is om seksuele lust op te botvieren.

Hilton als seksueel object

Hilton is in haar film compleet het seksuele object Voor meer informatie over objectificatie kun je bijvoorbeeld de uitleg van Laci Green lezen. Na het uitlekken van de film cultiveerde ze dat beeld. In haar latere realityshow The Simple Life, haar zoektocht naar een nieuwe BFF, en haar huidige modellenwerk is het nog steeds haar “sexy” lichaam dat ze gebruikt om aandacht te genereren.

Het satirische animatieprogramma South Park leverde kritiek op Paris en de commercie om haar heen door een aflevering over haar te maken, waarbij Paris haar Stupid Spoiled Whore Store opent in het winkelcentrum van het kleine dorpje in Colorado. De tienjarige Wendy kijkt vol verbazing hoe haar leeftijdsgenootjes zich, net als Paris, willen seksualiseren en zich daarbij zelfs “empowered” voelen. Wat is er aan de hand?

Ariel Levy stelt eenzelfde vraag in het boek Female Chauvinist Pigs: Women and the Rise of Raunch Culture (2005). Hierin kijkt ze naar de cultuur van Girls Gone Wild, Playboy-bunnies, Victoria’s Secret-modellen en paaldansen. Het lijkt erop alsof er een soort Stockholmsyndroom is opgetreden, waarbij vrouwen zich seksuele objectificatie eigen hebben gemaakt.

In een paal hangen om mannen te plezieren

In haar conclusie zegt Levy dat vrouwen die graag in een paal willen hangen dat vooral moeten doen, maar dat het beeld dat in de media door vrouwen als Paris Hilton wordt geschept wel een heel eenzijdig beeld van vrouwelijke seksualiteit geeft. Vrouwen zijn daarin altijd mooi, jong, slank, gewillig, meestal wit en vooral bezig mannen te plezieren. Het is iets waarmee vrouwen zichzelf in de vingers snijden, want niet iedereen voldoet aan al deze aspecten. En anders ga je er binnenkort niet meer aan voldoen, want we worden immers allemaal oud.

De huidige feministische porno biedt echter een hoopvol perspectief op alternatieven. Luister bijvoorbeeld naar een bespreking van feministische porno door de podcast Vuile Lakens. Je kunt opgelucht ademhalen, want het laat dingen zien die een stuk dichter bij je eigen ervaring blijven, met een beetje fantasie en creatief camerawerk. Iets wat Hollands werk ook toont: Faith’s films zijn zeker geen porno, maar laten wel de spanning zien die opgewekt kan worden door andere beelden te laten zien dan de doorsnee xxx-film.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

VERS

We do not believe in the world empowering women.

We believe in women empowering the world!

Journalist, activist, game-changing artist, mind-body scientist, international solidarist?

Join the tribe

Copyright © 2020 Vileine

To Top