In RE: reageren Vileine vrouwen op een actuele publicatie. Vandaag reageert Daphne Werner op ‘IMDb heeft nu eindelijk een F-label‘.
Het nieuwe ‘F-label’ van IMDb is een mooi initiatief van F-rated.org om films te voorzien van een feministisch keurmerk door middel van drie criteria. Deze lijst met feministische films maakt onze keuzestress op Netflix in ieder geval stukken minder. Sterker nog, als je graag triple-F films wilt zien, ben je snel klaar, 17 films later om precies te zijn.
Het label legt in ieder geval onomstotelijk vast dat vrouwelijke regisseurs en schrijvers zwaar in de minderheid zijn in Hollywood. Hoewel het criterium ‘significant vrouwelijk karakter’ moeilijker te kwantificeren is dan de andere twee, kunnen we dit wellicht gelijk trekken met de Bechdel-test, waarvan we allang weten dat deprimerend weinig films deze passeren. Tijd om vooruit te blikken naar 2017: welke films hebben de potentie om feminist as fuck te worden? Welke films worden onze nieuwe lievelings?
De langverwachte comic book-verfilming
In juni dit jaar komt er natuurlijk alvast één film in de bioscoop waar je niet omheen kan: Wonder Woman. De verwachtingen rondom deze film zijn bij voorbaat al hooggespannen – Wonder Woman maakt deel uit van het zogenaamde DC Extended Universe, en de voorgaande films Batman v. Superman: Dawn of Justice en Suicide Squad werden op zijn zachtst gezegd niet heel positief ontvangen door de critici. Fans van het superheldengenre hopen dan ook dat deze film het tij zal keren. Dat is echter zeker niet de enige reden waarom dit een langverwachte film is: ondanks dat de renaissance van de comic book-film al begon met Iron Man in 2008, hebben we bijna tien jaar moeten wachten op een film met een vrouw in de hoofdrol.
In deze film staat echter eindelijk een superheldin centraal. Het personage Wonder Woman, ook wel bekend als Prinses Diana van Themyscira of Diana Prince, zag in 1941 het levenslicht. In de eerste reïncarnatie van het karakter (in goede comic book-traditie werd haar levensverhaal minstens een keer of zes veranderd door diverse schrijvers) werd ze tot leven gewekt door haar moeder Hippolyta en de godin Athena, is ze een warrior princess en opgegroeid in een matriarchale maatschappij. Duidelijker konden de schrijvers het bijna niet maken. Zij baseerden het personage dan ook op feministen uit de jaren twintig en lieten er geen twijfel over bestaan dat Wonder Woman net zo machtig was als Superman en Batman.
Al sinds haar eerste publicatie werd Wonder Woman onthaald als feministisch icoon, en nu ze heeft de kans dit opnieuw te zijn. Zonder de film gezien te hebben, met alleen de trailers als houvast, is het alvast duidelijk dat deze film dat ‘significante vrouwelijke karakter’-criterium gaat aanvinken. Check.
Dat een vrouw de hoofdrol speelt in deze superheldenfilm, is niet het enige unicum aan deze productie. Nog nooit eerder werd een mainstream comic book-film geregisseerd door een vrouw. Dit keer wel: Patty Jenkins, die eerder al de met Oscars overladen film Monster maakte, staat aan het roer. Double check.
Ik wil deze film dolgraag een triple check geven. Helaas, ondanks de vele ingrediënten die Wonder Woman waarschijnlijk tot een fijne film gaan maken als je graag films over sterke vrouwen ziet, zal de film niet de Triple F-status halen. De film is geschreven door Allan Heinberg met hulp van Zack Snyder en Jason Fuchs – geen vrouwelijke schrijfster in zicht en dus geen slam dunk voor Wonder Woman.
De indie-lieveling
Een andere kandidaat kondigde zich eerder dit jaar aan op het Sundance Film Festival. Patti Cake$ ontpopte zich tot één van de favoriete films van de filmrecensenten daar. De film vertelt het verhaal van een vrouwelijke, plussize rapper, die zich ontworstelt aan haar erbarmelijke levensomstandigheden en de vooroordelen over haar lichaam en haar uiterlijk in de muziekindustrie. Haar moeder en oma, beide verbitterd door hun eigen levensloop, vormen de achtergrond waartegen Patti haar eigen dromen waarmaakt. De portrettering van sterke vrouwen en hun onderlinge banden in deze film wordt in één adem genoemd met films als Welcome to the Dollhouse en Precious. Het zit dan ook wel snor met die sterke vrouwelijke aanwezigheid in de film.
De film is echter geschreven en geregisseerd door een man, Geremy Jasper. Hij maakte de film als ode aan de sterke vrouwen uit zijn jeugd en daarvoor ontvangt hij zeker bonuspunten, maar helaas geen Triple F-label. Eervolle vermelding: de film werd wél geproduceerd door vrouwen (Daniela Taplin Lundberg en Sophie Mas).
De underdog
Onze laatste kandidaat springt waar het sterke vrouwen in de hoofdrol betreft niet zo snel in het oog als Wonder Woman of Patti Cake$. De synopsis van de film Band Aid luidt namelijk: “A couple who can’t stop fighting embark on a last-ditch effort to save their marriage: turning their fights into songs and starting a band.” Waarom deze film dan toch op dit lijstje staat? Nou, deze film kwam net als Patti Cake$ via het Sundance filmfestival in het nieuws vanwege de crew, die volledig uit vrouwen bestaat. Niet alleen is de film geschreven en geregisseerd door een vrouw, maar ook de productie, montage en cinematografie waren in vrouwelijke handen.
Het enige dat nu nog moet blijken, is of deze film voldoet aan de ‘significante vrouwelijke aanwezigheid’ die een Triple F-status zou verzekeren. Dat kan je vanaf 2 juni zelf gaan beoordelen als de film uitkomt en hier te zien zal zijn in filmhuizen.
Stemmen met je geld
De organisatie van het F-label heeft als doel “to support and promote women and redress the imbalance in the film industry.” Door het in kaart brengen van seksisme in de filmindustrie en hier een formule aan te hangen, hebben ze een instrument gecreëerd dat voor bewustwording bij het grote publiek moet zorgen. Daarnaast helpt het om keuzes te maken, en eigenlijk kan dat in dit geval niet simpeler zijn: stem met je geld en steun films gemaakt voor, maar vooral door vrouwen.
Pingback: The Female Gaze: vanzelfsprekende diversiteit in het Arrowverse – Vileine.com
Pingback: Re-Clame: dieetrepen verkopen met Wonder Woman – Vileine.com